Det kan du gøre

Er du mere bekymret for tiden? Det er der mange, som er for tiden. Bange for at blive smittet, bange for at smitte andre, frygter for miste sit arbejde eller ked af at gå glip af vigtige begivenheder. Men nogle mennesker, bliver mere bekymrede end andre. Det gælder naturligt de, der har et skrøbeligt helbred og mindre modstandskraft, men det gælder i høj grad også de, der i forvejen har det svært og måske lever med angst.

 

 

Psykiatrifonden har samlet en række gode råd dig til, der oplever en særlig bekymring for tiden – og til dig, der er pårørende.

Det kan du gøre, hvis du oplever angst eller bekymring

  • Se dig omkring og sig til dig selv, hvad du ser.
  • Et billede, en radiator, hvad der nu end er på stedet. Det handler om at rette din opmærksomhed udad og komme tilbage til dig selv uden angsten
  • Træk vejret helt ned i maven og pust angsten ud
  • Tankestop – sig tanken imod og brems den. Sig simpelthen ”stop” for dig selv. Det kan give ro og plads til positive tanker
    Sørg for at sove godt
  • Undgå at isolere dig. Lav aftaler med de mennesker, du holder af. Engagér dig i meningsfulde aktiviteter. Det får fokus væk fra de angstfulde tanker, og det giver dig noget at glæde dig til
  • Sluk for nyhedsstrømmen. Coronakrisen fylder en stor del i den konstante nyhedsstrøm i medierne. Det kan føre til flere bekymringstanker, som giver grobund for mere angst. Lav i stedet aftaler med dig selv om, hvornår på dagen eller hvor ofte, du tjekker nyhederne

”Taler man med et menneske, der er sårbar, bange og bekymret, så må man ikke feje den bekymring væk med en frisk bemærkning. Tag bekymringen alvorligt og vis forståelse. Vi skal vise hinanden solidaritet i den her situation”
– Psykiatrifondens formand, psykiater Torsten Bjørn Jacobsen.

Måske oplever du, at en af dine nære har det svært som følge af coronakrisen. Det kan være en øget angst eller måske følelsesmæssige påvirkninger som uvished, ensomhed eller afsavn. 

Det kan du gøre som pårørende

  • Lytte til personens tanker, følelser og bekymringer, også selvom du selv har en anden oplevelse
  • Bryde isolationen ved at foreslå face-time opkald, sende blomster eller spille online spil
  • Hjælpe med at skabe en struktur i deres hverdag eller foreslå angstreducerende aktiviteter – fx lægge
    puslespil, bage kage eller ser en film

ring-chat-skriv.dk

Har du brug for hjælp, kan du altid kontakte vores rådgivning. Det er gratis og anonymt.