Til dig der er pårørende

Det kan være en stor udfordring at være pårørende til en person i krise, som man holder af. Alene det at stå på sidelinjen og være vidne til at personen har det svært, kan være en barsk oplevelse. Som pårørende er det meget almindeligt at føle både medlidenhed, afmagt og frustration. Desuden kan der i kølvandet på følelserne opstå tanker som ”får jeg mon min kæreste tilbage, efter det her?” og ”hvordan skal jeg overhovedet kunne støtte ham igennem så svær en tid?”

At rumme et menneske i krise er i sig selv en en stor opgave. Det kan også være vanskeligt at navigere i, hvordan du kan hjælpe og støtte et menneske i krise. Måske har du svært ved at vurdere, om du kommer til at overskride den personens grænser eller har svært ved overhovedet at starte en samtale om det, der er sket.


I Psykiatrifonden har vi samlet seks gode råd til dig, som er pårørende til personer, der påvirkes af en krise

 

1. Lyt

Den største hjælp du overhovedet kan give er at tilbyde at lytte til personens tanker og følelser. Det er langt vigtigere, at du fokuserer på at høre og anerkende følelser og tanker, fremfor at finde løsninger til problemerne. Alene ved at lytte, kan du være med til at skabe et rum, hvor personen i krise føler sig tryg og mærker din omsorg.

 

 

2. Vis, at du er der

Fortæl at du er til rådighed og gerne vil give din opmærksomhed, omsorg og tid, når der er brug for det. Du kan også sende blomster, skrive SMS’er eller foretage dig andre små handlinger, der gør personen i krise opmærksom på din tilstedeværelse. Hvis du har svært ved at lytte eller være tilstede i svære følelser, kan du istedet tilbyde at hjælpe med de praktiske ting – fx rengøring, madlavning eller børnepasning.

 

 

3. Spørg

Når man er pårørende til en person i krise, kan det føles grænseoverskridende at tale om det, der udløste krisen, eller hvordan personen har det. Men ved at spørge ind til de svære emner, kan du være med til at fjerne presset og personen kan herfra selv kan tage stilling til, om og hvordan hun eller han vil tale om det.

 

 

4. Hold igen

Som pårørende er det almindeligt at blive grebet af lyst til at give gode råd eller en opmuntrende bemærkning. Konstateringer som ”det går vel også bedre nu, end i sidste uge?” eller ”nu må du også snart være ovre det!” kan gøre mere skade end gavn for den kriseramte. Bemærkningerne kan være med til at lægge pres på personen i krise om at skulle få det bedre eller bidrage til, at personen ikke føler sig forstået.

 

 

5. Kend dine begrænsninger

Tænk over i hvilket omfang, du selv kan holde til at være der for den personen, der befinder sig i en krise. Sig det højt, hvis du føler dig usikker på din egen rolle og husk, at pårørende til mennesker i krise også kan få brug for hjælp.

 

 

6. Foreslå hjælp

Hvis du fortsætter med at være bekymret, kan du foreslå professionel hjælp og rådgivning. Nogle kriser kan ikke løses alene eller med hjælp fra pårørende. Du kan hjælpe ved at tilbyde at tage med til lægen eller finde relevante rådgivningstilbud til den kriseramte.

 

 

ring-chat-skriv.dk

Har du brug for hjælp, kan du altid kontakte vores rådgivning. Det er gratis og anonymt.