Bevar det gode humør

Kriser kan føles voldsomt ubehagelige både for den, der føler sig ramt af krisen og for pårørende. I situationen kan det virke uoverskueligt, hvordan man kommer i kontakt med positive følelser og godt humør. En krise bør selvfølgelig tages alvorligt, men det er også vigtigt at finde lyspunkterne og bevare det gode humør.

 

 

Psykiatrifonden har udarbejdet en række veldokumenterede råd til at bevare det gode humør. Rådene tager udgangspunkt i, at du selv kan foretage aktive handlinger, som påvirker både humøret og dit generelle velbefindende.

Her får du seks gode råd til at skabe positive følelser:

 

1. Tre gode ting

Tænk på tre gode ting, der er sket i dag, og hvad du selv gjorde for at opleve dem. Fx at du har mere tid sammen med familien nu, at du fik gjort rent på loftrummet, eller at du ringede til din bedste ven.

 

 

2. Vær flink

Vær flink og lav en uselvisk handling. Gør en uselvisk tjeneste for en anden, også gerne en fremmed. Lad fx en fremmed komme foran dig i køen i Netto, handl ind for din nabo eller giv et måltid til en hjemløs. Det vigtigste er, at du gør noget, som en anden sætter pris på og som ikke handler om, at du skal have noget igen.

 

 

3. Brug dine styrker

Find ud af, hvad du er god til, og brug dine styrker på nye måder hver dag i en uge. Måske kan din familie og venner hjælpe dig med at få øje på dem. Det kan medvirke til at øge din lykkefølelse og reducere symptomer på depression.

 

 

4. Ud i naturen

Kom ud i naturen – både i den blå natur, altså ved havet og søerne, og den grønne dvs. haver, parker, marker og skove.

 

 

5. Tænk på en person

Tænk på en du holder særligt meget af og skriv en liste – gerne i punktform – med personens positive karaktertræk og alt det, personen er god til. Når du har gjort det kan du spørge dig selv, hvorfor disse ting er vigtige for dig. Bagefter kan du slutte af med at fortælle den, du har tænkt på om dine tanker. Hvis personen ikke er i live, kan du måske skrive et brev, du kan sætte ved personens gravsten. Eller du kan måske fortælle personens ægtefælle eller børn om det.

 

 

6. Brug din krop

Brug din krop. Dyrk motion eller vær aktiv, nu hvor du har mere tid. Det frigiver en masse positive signalstoffer i hjernen, som både gør dig glad og mere naturligt træt, så du sover bedre. Brug også kroppen til fysisk kontakt såsom at kysse, holde i hånden, kramme eller dyrke sex.